De meeste schrijftips gaan al snel over grammatica, spelling en andere discussiepunten. Daardoor zou je haast vergeten dat dat eigenlijk ‘maar’ technische zaken zijn. Waar het uiteindelijk om gaat, is: wat wil je communiceren en vooral… met wie?
Veel teksten – van brieven en e-mails tot en met brochures en blogs – missen effectiviteit doordat de schrijver geen duidelijk beeld heeft van degene die hij of zij wil bereiken. Bovendien is het schrijven zelf een stuk lastiger als je niet precies weet wie je voor je hebt.
Persona
Een handige oplossing, afkomstig uit de IT en marketing, is: je een concrete voorstelling maken van je doelgroep of ontvanger. Stel je een mens van vlees en bloed voor en probeer zoveel mogelijk details daaraan toe te voegen. Daarmee ontstaat een ‘persona‘ , die niet alleen levendig wordt in je verbeelding, maar ook zorgt dat je tekst meer gaat leven.
Vraag jezelf bijvoorbeeld af:
- Schrijf ik voor een man/vrouw (of beide)?
- Wat is de leeftijd van mijn lezer?
- Heeft mijn lezer een relatie? Kinderen?
- Wat voor verhouding hebben wij tot elkaar (informeel, zakelijk, persoonlijk … Zeggen jullie ‘u’ of ‘jij’ tegen elkaar)?
- Wat is het kennisniveau van mijn ontvanger? (Wat moet ik eerst uitleggen, of wat juist niet; kan ik jargon gebruiken of wordt mijn tekst daardoor lastiger om te lezen?)
- Heeft mijn ontvanger bepaalde voorkeuren, hobby’s of belangstellingen?
- Welke merken passen bij mijn ontvanger, welke boeken leest hij/zij, wat voor auto heeft hij/zij, welke websites vindt hij/zij interessant?
En vooral:
- Heeft mijn lezer belangstelling voor mijn boodschap, en waarom?
Kleur het plaatje
Hoe meer van dit soort vragen je stelt én kunt beantwoorden, hoe duidelijker het beeld wordt dat je van je lezer krijgt. Zo kleur je gaandeweg het plaatje in en kun je nog effectiever communiceren.