Van de Zippo-aansteker en het ijs van Ben & Jerry’s, tot de kookkunsten van Jonnie Boer en de producten van Apple: het zijn stuk voor stuk namen waaraan een verhaal zit. Een verhaal dat in niet geringe mate bijdraagt aan hun succes. Een verhaal dat keer op keer opnieuw wordt verteld, op allerlei manieren: in jaarverslagen, blogs, advertenties, cases en… door werknemers, consumenten en aandeelhouders.

Zonder die verhalen zou Zippo maar een gewone metalen aansteker zijn en Ben & Jerry’s gewoon (OK, lekker) ijs. Als gebruikers en liefhebbers zouden we er zonder een goed verhaal lang niet zoveel beleving bij hebben, laat staan emotionele binding.

En dat is exact waarom storytelling zo in de aandacht staat als krachtige en overtuigende vorm van communicatie.

Verhalen vertellen is de oudste en meest natuurlijke vorm van informatieoverdracht. Rond de kampvuren in de prehistorie, in de heldenliederen uit de middeleeuwen en de sprookjes van Moeder de Gans. Een goed verhaal – en de boodschap die erin is verweven – blijft lang hangen, inspireert en zorgt voor verbinding. Sprookjes en legendes trotseren met gemak de tijd en hebben daardoor een houdbaarheid van eeuwen.

Dat is niet voor niets, want een goed verhaal raakt ons op een emotionele, onderbewuste laag. Een laag die ons als mensen is aangeboren. In onze hersenen worden bij het horen van verhalen stoffen aangemaakt die we als prettig ervaren. Al duizenden jaren.

De essentie van die verhalen is meestal ook gericht op hele basic zaken: veiligheid, verwantschap, schoonheid, zuiverheid. En ze volgen een lijn waar ons hart sneller van gaat kloppen: het overwinnen van tegenslagen, beloning door volharding en het waarmaken van een onwaarschijnlijke droom.

Imago

We vinden die verhalen ook vandaag nog daadwerkelijk om ons heen. Het robuuste imago van Jack Daniels, de veilige reputatie van Volvo… de emotionele lading van merken is ongelooflijk belangrijk voor de perceptie die we ervan hebben. Die perceptie willen we graag ook steeds bevestigd zien, want ze vormen het bewijs dat we als trouwe klant een keus hebben gemaakt die bij ons past.

Beroemde namen, kolossale imago’s. Maar storytelling is echt niet alleen weggelegd voor de wereldwijde A-merken. Want elk bedrijf, klein of groot, heeft z’n eigen unieke verhaal te vertellen. Een verhaal waar klanten deel van willen uitmaken, bij willen horen. Een perfecte manier om je drijfveren en visie onder woorden te brengen.

Meesterverteller

Storytelling is een kunst. Je moet je luisteraar (of lezer) blijven boeien, meeslepen en overtuigen. Daar is natuurlijk enige techniek voor nodig, maar je hoeft geen meesterverteller te zijn. Tenslotte kunnen we allemaal putten uit duizenden jaren ervaring. Denk maar eens aan een goed verhaal dat je jaren geleden hoorde, een boek dat je las of een film die je zag. En ga eens na waarom dat verhaal nog altijd in je herinnering is blijven plakken.

Wat is het verhaal van jouw bedrijf? En hoe breng je dat naar buiten? Ik ben benieuwd wat je te vertellen hebt!