Kort geleden schreef ik over storytelling en de meerwaarde die een sterke ‘narrative’ voor een merk kan hebben. Vandaag kreeg ik een tastbaar voorbeeld voorgeschoteld.

Ik kwam mijn vroegere schoonzus Wietske tegen, een energieke, avontuurlijke en reislustige vrouw die graag meer van de wereld ziet dan de gemiddelde vakantieganger. Ze was net terug van een reis naar Afrika waar ze deel had genomen aan een lokaal project en zat nu op een fraaie fiets, die me direct opviel. Van hout, dacht ik na een eerste vluchtige blik. Maar beter kijkend ontdekte ik dat haar hippe citybike niet van hout was maar van bamboe. Glanzend gelakt, trendy ontwerp. En voorzien van een opvallend logo: Benboo.

“Deze komt uit Ghana”, lichtte Wietske toe, “en er is geen tweede van in de wereld. Handgemaakt, superlicht en oersterk.”

Wow, dacht ik. In twee zinnen al een volmaakte pitch, een gehaaide verkoper waardig. Maar het mooie is: Wietske is helemaal geen gehaaide verkoper. Haar verhaal zelf deed het werk, gecombineerd met haar oprechte enthousiasme. Ik was een en al oor.

Ieder model uniek

En zo kwam ik van alles te weten: dat ieder model uniek is, met hoeveel aandacht en zorg de frames in Ghana worden gemaakt en wat de voordelen zijn van bamboe als schokabsorberend materiaal. Andere pluspunten: bamboe is een snel hernieuwbare grondstof én de kleinschalige producent is door de framebouw een belangrijke inkomstenbron voor de lokale gemeenschap.

Extra dimensie

Daarmee kreeg deze toch al trendy citybike voor mij een hele bijzondere extra dimensie. Zó onderscheidend dat andere citybikes opeens heel gewoon leken. Ik vond het een geweldig voorbeeld van een product dat niet alleen beantwoordt aan de huidige voorwaarden voor functie en aantrekkelijk design, maar ook nog eens de component toevoegt van duurzaam en maatschappelijk verantwoord. Daar moet toch een markt voor zijn, helemaal in een tijd dat we steeds bewuster kijken naar people, planet en profit.

Voor iets bijzonders heb je geen gladde verkooppraatjes nodig; een authentiek verhaal is onweerstaanbaar, dat bewees Wietske. Ze gaf me spontaan een lesje storytelling op z’n best.

Nu wil ik ook zo’n fiets.