Communicatie in het bloed

Een stukje geschiedenis. Gewoon, omdat het leuk is.

Drie generaties creatie en communicatie

Communicatie zit letterlijk in mijn dna. Na mijn grootvader Sam en mijn vader Ron, ben ik de derde Van Vleuten op rij die zich bezighoudt met creatie en communicatie.

Mijn grootvader kon geweldig tekenen en illustreren. Hij bewoog zich op het snijvlak van kunst en commercie, en dat kwam in de prille dagen van het reclamevak goed van pas. Bovendien had hij een sterk taalgevoel en was in staat ‘pakkende’ teksten te bedenken bij overtuigende beelden.

Libra Studio

Nu zijn de uitingen die hij maakte wat je noemt ‘vintage’, maar destijds – zo’n 80 jaar terug – was zijn werk letterlijk spraakmakend. De Libra Studio in Den Haag was een begrip.

Ontwerp Vereniging Canada Nederland

Smurfen en Puch

Ik herinner me de spectaculaire campagnes waar HVR in die tijd mee kwam. De smurfen van BP en de posters van Puch, die zo hip en gewild waren, dat ze te koop werden aangeboden (en zelfs gestolen). Verder denk ik aan de tv-commercials van KLM, Zuiver Scheerwol en Jamin, met Ton van Duinhoven. Allemaal kwamen ze bij HVR vandaan en ik geloofde als kind zelfs dat mijn vader al die advertenties en commercials hoogstpersoonlijk maakte.

Klantentrouw

Klantentrouw is ook een van de principes die ik van mijn vader leerde. Niet zelden reden we tijdens vakanties op de laatste benzinedamp door bij andere pompstations omdat mijn vader vond dat hij pas kon tanken bij een BP…

En nu zit ik zelf alweer ruim vijfentwintig jaar in hetzelfde vak, sinds 1999 als freelancer. Net als mijn grootvader vooral aan de creatieve kant. Met hopelijk hetzelfde gevoel voor taal en oog voor een goed beeld.

Storytelling

Wat onze drie generaties vooral bindt, is storytelling en de liefde voor verbeeldingskracht. Mijn grootvader Sam kon ons als kinderen zulke spannende, beeldende verhalen vertellen dat we niet meer konden slapen. Van de spanning of het verlangen naar meer, nog meer. Eenzelfde talent dat ook mijn vader keer op keer met ons deelde. De charme van het grote gebaar en aandacht voor het kleine in alles.

Sam van Vleuten

HVR

Later sloten zijn collega Cees van Roemburg en hij zich aan bij bureau Hünd & Co en was reclamebureau HVR (Hünd, Van Vleuten, Van Roemburg) geboren. Een florerend reclame-aviesbureau met grote klanten en aansprekende onderscheidingen.

Net zoals ikzelf later, was mijn vader aanvankelijk niet van plan om in mijn grootvaders voetsporen te treden. Maar van het een kwam toch het ander. Midden jaren ’50 kwam mijn vader bij HVR als account executive (onderop beginnen!) en zou de directiepositie later innemen.

Puch affiche

Een goed verhaal vertellen. Niet slecht om in je bloed te hebben…